דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תנועה בזמן ללא מכונת זמן 

מאת    [ 13/07/2007 ]

מילים במאמר: 661   [ נצפה 5412 פעמים ]

מה ניתן להסיק ממה שלמדנו עד כה על תפיסות היסוד בחכמת האסטרטגיה. קיים הבדל בין בני האדם. הבדל ביכולת החשיבה האסטרטגית. לאט, לאט אנו בונים את מושג החשיבה המרחבית. אדם בעל יכולת חשיבה אסטרטגית, הוא בעל יכולת חשיבה מרחבית. אדם בעל יכולת חשיבה מרחבית מסוגל לצפות במרחב גדול ולקלוט ממנו נקודות בודדות. תובנה זו נשענת על ארבעת העקרונות בלוגיקה של חכמת האסטרטגיה אותם תארנו עד כה: עיקרון הזרקור, עיקרון השידרוג, עיקרון המחשבה החופשית, ועיקרון הצלחת. עקרונות אלו יחדיו בונים את כושר החשיבה המרחבי של האדם. ככל שהחשיבה המרחבית מתפרסת על יותר מימדים, כך היא יעילה יותר.  

מה משמעות המושג מימדים. בספרו של פ.ד. אוספנסקי [1] - 'טרטיום אורגנום' [2] הוא מציג את תפיסתו ותפיסת מורו גיאורג איוונוביץ' גורדייף [3] על עולם המימדים [4]. לדבריהם אלמנטים ובעלי חיים שונים, חיים במימדים שונים. קיימים אלמנטים ובעלי חיים בכדור הארץ שכל עולמם מתמקד במימד אחד. הם יכולים לנוע רק קדימה ואחורה. רק בקו ישר. הם לא קולטים שום דבר אחר. הכוונה לאטומים, לחלקיקי אבק או לבעלי חיים "נחותים" כדוגמת שבלולים הנעים בציר אחד בלבד. הם חיים בעולם חד מימדי. הם לא קולטים מרחבים אחרים.  

קיימים אלמנטים ויצורים החיים בעולם דו-מימדי, עולם שטוח. הם יכולים לנוע בשני צירים – קדימה או אחורה והצידה – ימינה ושמאלה. הם נעים במשטח. הכוונה לאלמנטים שטוחים כמו צל או בעלי חיים "גבוהים" – כלבים, חתולים, סוסים.  

בני האדם חיים בעולם תלת-מימדי. יכולים לנוע בשלושה צירים – קדימה או אחורה, הצידה, למעלה או למטה.  

מהו עולם של ארבע מימדים? זהו עולם שניתן לנוע בו במרחב בשלושה צירים – קדימה או אחורה, הצידה, למעלה או למטה, ובנוסף לנוע גם בציר הזמן. בסך הכל בארבעה צירי תנועה. עד עכשיו בני אדם לא למדו כיצד לנוע בציר הזמן. חיים בנקודת זמן אחת, בהווה ונעים בקו אחד קדימה בלבד. במרחב הזמן בני אדם יכולים לנוע אך ורק קדימה, כמו השבלול שחי בעולם חד-מימדי. הניסיון כאן הוא לתמצת ולקצר רעיון שלם וגדול, ולא לסבך אותנו יותר מידי. מי שמעוניין להרחיב את הידע, מוזמן להתעמק בספרים המומלצים.

מה עומד ביסוד הרעיון של חשיבה מרחבית ועולם המימדים? חשיבה מרחבית משפרת את היכולת של בני אדם לצפות בעולם התלת-מימדי ביסודיות, תוך ניסיון לפלוש לעולם של ארבע מימדים, לעולם שבו ניתן לנוע גם במרחב הזמן – קדימה, אחורה ובחזרה להווה – בלי שבפועל תהיה לנו יכולת זו. תנועה ללא מכונת זמן, אלא פשוט באמצעות דמיוננו ויכולת המחשבה.  בחשיבה מרחבית יעילה סורקים את השטח באמצעות זרקור. סורקים שטחי ידע ומידע נרחבים בדומה לזרקור ענק. לאחר שמאתרים שביבי מידע, שלהערכתנו, עשויים לסייע בתהליך ההבנה, מפעילים קרן לייזר ומתמקדים ישירות בשביבים אלו. בחשיבה מרחבית יעילה עסוקים כל הזמן בשיפור היכולת השכלית, ביכולת החשיבה, בשדרוג. כיצד? באמצעות מדיטציה, לצורך ניקוי חסמים. באמצעות לימוד של גישות, רעיונות ותפיסות חדשים. באמצעות שיפור בכלי העבודה – מחשב, מערכות שמע, מערכות ראייה, מהירות קריאה, שפות. בחשיבה מרחבית נמנעים מלהיות מקובעים. פותחים את הראש לכל האפשרויות, ומאמצים את גישת ’המחשבה החופשית‘. הכל אפשרי ואין מגבלות. בחשיבה מרחבית מבינים שבני האדם תופסים את העולם בדרך שונה, זה מזה.  

מה עלינו לעשות? להרחיב את נקודת המבט בה אנו צופים על העולם. כיצד? על ידי הסתכלות על העולם מנקודת מבטו של האחר. של חברנו, של עמיתנו, של בני משפחתנו, של מתחרנו, של אויבנו. מסתכלים על העולם, לא רק מנקודת המבט האישית והאנוכית. כל אלו יחדיו מאפשרים חשיבה מרחבית. חשיבה מרחבית היא כלי יסוד בחכמת האסטרטגיה.

מתוך הספר 'דרכו של לוחם האסטרטגיה', מאת רמי הסמן
פרק 4, תפיסות יסוד בחכמת האסטרטגיה
טרום עריכה, חשיפה ראשונית

[1] פ.ד. אוספנסקי. סופר, עיתונאי ופילוסוף רוסי, מראשוני הוגי הדעות המודרניים של עולם הניו-אייג’, שהגה וכתב בתחילת המאה ה-20, במוסקבה ובסנט פטרבורג שלפני מלחמת העולם הראשונה, בזמן המלחמה בקווקז ומאוחר יותר בפריז.

[2]  Tertium Organum/ P.D. Ouspensky/ Arkana, 1957/ ISBN  0-14-019136-4 

[3] ג.א. גורדייף. מורה רוחני ממוצא קווקזי, מראשוני המורים במאה נוכחית של עולם הניו-אייג’, שהגה ולימד בתחילת המאה ה-20, במוסקבה ובסנט פטרבורג שלפני מלחמת העולם הראשונה, בזמן המלחמה בקווקז ומאוחר יותר בפריז.            

פגישות עם אנשים מיוחדים/ ג.א. גורדייף/ הוצאת שוקן, 1987/ ISBN 965-19-0198-5

[4]  A New Era of Thought/ C.H.Hinton/ George Allen & Urwin, London, 1910; The Fourth Dimension/ C.H.Hinton/ London, 1912/ reprinted Arno Press, New York, 1976

רמי הסמן MBA, מומחה לאסטרטגיה שיווקית ופעיל זכויות אדם. מרצה לשיווק מדיני וחברתי בבית הספר הבינלאומי למינהל עסקים, המרכז הבינתחומי בהרצליה. עמית מחקר בבית הספר לממשל ולמדיניות, הפקולטה למדעי החברה, ומרצה אורח בפקולטה לניהול, בית הספר למוסמכים במינהל עסקים, אוניברסיטת תל אביב.

ניהל את מחלקות המחקר והאסטרטגיה בפרסום גיתם/BBDO ופוגל-לוין/O&M. ריכז את תחום לימודי הפרסום במכללה למינהל. הקים וניהל את חטיבת לימודי מינהל עסקים בבית הספר לתיירות של משרד התיירות.

http://rommeyhassman.blogspot.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב